Neologismen en corona
Neologismen doen een taal groeien en houden ze springlevend. Als er geen nieuwe woorden bijkomen in een taal, is ze ten dode opgeschreven. Actieve gebruikers van een moedertaal vinden dagelijks wel nieuwe woorden uit. Soms in taalgrapjes, soms om iets te omschrijven waar ze geen passende term voor vinden. Als deze woorden overgenomen worden door andere sprekers en vaak genoeg gebruikt worden komen ze in aanmerking voor Van Dales woordenboek, nog steeds de leidraad om te weten te komen of een woord nu wel tot het Nederlandse arsenaal behoort.
Als je denkt dat neologismen of nieuwvormen alleen maar de speelruimte van taalkundigen zijn, dan heb je het mis. Nieuwvormen verraden namelijk wat er leeft bij de sprekers. De trends en de actualiteit worden erin weerspiegeld. Zo levert 2020 ons een heel gamma aan coronawoorden op: denk maar aan knuffelcontact, bubbels, lockdownfeestje, huidhonger, thuisquarantaine,… Sommige woorden zullen verdwijnen, andere willen we misschien zelfs zo snel mogelijk vergeten. Enkele maanden ver in dit coronajaar zijn er misschien zelfs al een paar in vergetelheid geraakt, zoals de balkonzanger of de coronahamsteraar. In elk geval levert 2020 genoeg inspiratie voor de woord-van-het-jaarverkiezing.
Misschien herinner je je er nog een paar:
Zo was er ooit samsonseks, maar met het verdwijnen van Samson van het scherm, is het woord misschien ook al aan zijn eind gekomen.
‘Swaffelen’ dook ook opeens op en stierf al een stille dood (hoewel het misschien opnieuw populair wordt door de huidhonger van dit jaar).
Vorig jaar werd het ‘winkelhieren’, een term om lokaal shoppen te promoten. Het bekt misschien niet geweldig, maar actueel is het wel nog steeds.
Deze woorden zijn ook een geschenk voor jouw communicatie. Door deze nieuwe termen te gebruiken, speel je in op de actualiteit, wat je bonuspunten oplevert op social media. Je trekt er de aandacht mee in nieuwsbrieven en toon er creativiteit mee of een streepje humor. Denk ook eens aan hashtagonderzoek: door op tags te zoek in Instagram kom je meteen ook te weten hoe populair een term/thema is en door wie hij gebruikt wordt.
Bedien jezelf dus van de zee aan opportuniteiten die de taal biedt en kies je favorieten. Wordt het ‘social distancing’ of ‘coronawandeling’? Hou je van het poëtische ‘huidhonger’? Of heb je als ‘toogviroloog’ zelf al wat nieuwe woorden bedacht?
De cijfers
Research: 12 minuten
Copywriting: 21 minuten
Editing en lay-out: 18 minuten