Begroeten

Heb je ooit al gehoord van de fatische functie van een gesprek?  In quasi elke ontmoeting met een ander telt die mee.  Het zijn zinnen, woorden en uitdrukkingen die we gebruiken om het gesprek op gang te houden.  Je geeft of vraagt geen info met deze zinnen, maar ze ondersteunen het sociale aspect van een conversatie.  Vragen hoe het met iemand gaat, is de topper van de afatische functie.  Bij iemand die we niet zo goed kennen, verwachten we namelijk ook niet echt een uitgebreid antwoord op die vraag.  De vraag is een opener, een ijsbreker om een gesprek te starten.  Ook tijdens een gesprek zijn deze sociale, interrelationele items onontbeerlijk.  We verwerken contextuele of actuele info in onze gesprekken, zoals het weer of de coronamaatregelen.  Algemeenheden waar iedereen van op de hoogte is en die we met dooddoeners of boutades kunnen becommentariëren.  Deze gesprekken blijven je natuurlijk niet echt bij, maar we construeren onze relatie met de bakker om de hoek, de buurman en een vage kennis hiermee.

Onze binnenkomer bij een gesprek, de begroeting, behoort ook tot die fatische functie, maar geeft tegelijk heel veel prijs.  Het zegt veel over wie je bent en het vertelt ook iets over je relatie tot de persoon met wie je praat.  Ben je extravert, joviaal of eerder gereserveerd en formeel?  Ken je je gesprekspartner goed, dan geef je er misschien een kus bovenop (in precoronatijden weliswaar).  Is je praatgenoot een onbekende of is er een machtsverschil, dan hou je het formeler en kies je voor ‘goeiedag’ en een handdruk.

Deze ongeschreven regels kennen we door en door en passen we toe zonder nadenken, maar als het gaat over geschreven teksten, vergeten we dat wel eens.  Jij en u door elkaar gebruiken in een tekst.  ‘Beste’ als aanhef, gevolgd door hippe, informele taal.  Het past niet.

Maak dus ook voor alle communicatie over jouw bedrijf of onderneming een doordachte keuze.  Onderzoek wie je klanten zijn en spreek ze aan op een manier die hen aanspreekt, maar die ook past bij jouw onderneming. Kies jij voor ‘hey’, ‘hallo’ of ‘goeiedag’?

Voor de cijfermensen:

Research: 8 minuten

Copywriting: 41 minuten

Editing en lay-out: 10 minuten