Social Media, do or don’t?

Heel wat ondernemers twijfelen aan de vraag of ze social media gaan inzetten voor professionele doeleinden.  Een terechte vraag, want je begint er beter niet lichtzinnig aan.  Privé is het een aangenaam tijdverdrijf, maar professioneel kan het snel aanvoelen als een klusje dat je er liever niet bij neemt.  De meeste ondernemers begrijpen echter dat het stilaan een must wordt om aanwezig te zijn op een of meerdere platformen.  De cijfers van 2020 bewijzen dat een onderneming die actief is op social media zomaar even gemiddeld 32% meer verkoopt dan een ‘afwezige’ concurrent.

Er zijn 3 zeer relevant social media platformen op dit moment:

  • Facebook heeft het grootste marktaandeel, maar is daarom niet altijd het interessantste.  De gemiddelde Facebookgebruiker is een stuk ouder dan die op Instagram en het medium wordt voornamelijk aangewend om te scrollen door berichten van vrienden en kennissen en om nieuws te volgen.  Mik je op een iets ouder publiek met je dienst of product, dan is Facebook wellicht een goed platform, maar hou in gedachten dat deze doelgroep Facebook zelden ziet als een commerciële tool.  Een goed vindbare website is als aanvulling noodzakelijk om een nieuwe publiek aan te boren.  Ook als je workshops of evenementen organiseert is Facebook een handige tool.  Hier kan je gemakkelijk evenementen op aankondigen, delen en promoten.
  • Instagram is nog steeds aan het groeien en biedt heel wat opportuniteiten voor commerciële doeleinden.  Maak van je merk een echte ‘brand’ en straal consequent dezelfde stijl uit.  Op een Instagramprofiel zie je namelijk al je beelden als een soort tegeltjes naast elkaar en dan is wat samenhang zeer uitnodigend.  Door goed gebruik van hashtags zorg je ervoor dat je gevonden wordt.  Instagram is een zeer visueel medium – gebruik het dus enkel als je degelijk fotomateriaal hebt – maar wordt eveneens als een soort zoekrobot gebruikt.  Goeie teksten bepalen mee je stijl en hashtags maken je bedrijf en product zichtbaar voor een nieuw publiek.
  • LinkedIn is een uitmuntend medium voor B2B relaties.  Is je product en dienst gericht naar andere bedrijven en niet naar particulieren, dan is dit the place to be.  Ook hier kan je gebruik maken van hashtags: zo vinden anderen jou terug, maar volg ook zelf hashtags van thema’s waarin je bent geïnteresseerd.  Zo kan je snel en makkelijk commentaar geven op berichten over dit onderwerp en leg je nieuwe contacten.

Bezint eer ge begint… en kies het medium dat bij jouw onderneming past!  We geven je graag nog 3 gouden tips mee voor de social media starter:

  • Start met één platform.  Als je aan je gezondheid wil werken, start je ook niet met 5 sporten tegelijk.  Begin dus klein en hou vol!
  • Van toepassing voor alle social media: wees sociaal!  Stel vragen aan je doelgroep, vraag hun mening en reageer, en ga zelf ook in dialoog met accounts of profielen die je interesseren.
  • Hou het professioneel!  Alles wat je doet met een professioneel account, moet een link hebben met je onderneming.  Zorg ervoor dat iemand in één oogopslag ziet waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Je bent ondertussen vast wel overtuigd van de noodzaak voor je bedrijf!  Twijfel je toch hoe je er best aan begint?  Contacteer ons en we stellen graag een social traject voor je samen!

 

Copywriting: 25 minuten

Research: 5 minuten