Instagram algoritmes
Veel bedrijven schrikken er nog van terug om Instagram in te zetten om hun visibiliteit online te verhogen. Als we op de cijfers vertrouwen, is Instagram nu het medium om je publiek te bereiken. Vorig jaar was Instagram de grootste groeier in het scala van social media. Ongetwijfeld profiteert het ook mee van de connectie met Facebook. In België telt het medium al zo’n 3 miljoen actieve gebruikers en valt het dus zeker niet meer te negeren. Het publiek is ondertussen reeds wat verouderd: een kwart is tussen de 25 en 34 en nog eens 17% is tussen de 35 en 44. Tieners stappen massaal over naar Tik Tok en voor Instagram betekent dat dat er meer beslissingsmakers op dit kanaal zitten. De man-vrouwverhouding ligt op 47 tegenover 53%, dus de stelling dat Instagram zeer vrouwelijk is, is ondertussen ook stilaan achterhaald.
Wie een visueel aantrekkelijk product heeft, kan bijna niet meer om Instagram heen. Met slim gebruik van hashtags kan je je publiek naar je toe leiden. Nieuwigheden kan je op die manier snel laten zien.
Om social media efficiënt in te zetten voor een onderneming, is een blikje achter de schermen van deze kanalen mooi meegenomen. Er is veel geheimzinnigheid rond hoe de algoritmes van social media werken en ook de cowboyverhalen tieren welig. Nochthans is het vooral logica die regeert. In het verleden was chronologie de doorslaggevende factor, maar nu er zoveel nieuwe content op social media wordt gepost, proberen de algoritmes jou te matchen met de content die jou interesseert.
Hier zijn vijf algoritmes waar Instagram rekening mee houdt:
- Wat vond je eerder interessant? Dit algoritme is momenteel het allerbelangrijkste voor zowat alle apps van Facebook tot Spotify. Op basis van wat je vroeger leuk vond, wordt je huidige feed bepaald. Dit lijkt de logica zelve, maar er zijn ook een aantal nadelen aan verbonden. Zo stuurt het medium je steeds eenzelfde richting uit en bevestigt het vooral wat je al kent zonder je de mogelijkheid te geven je blik te verruimen. Als je interesses verschuiven, kan dat ook een tijdje duren vooraleer dit algoritme de nodige aanpassingen doet. Stel: je bent op zoek naar een nieuwe sofa. Na enkele weken snuisteren online vind je het exemplaar dat bij je past. De sofa’s zullen echter niet meteen uit het Instagramgeheugen verdwenen zijn. Je kan je in de komende weken aan nog wat gezellige livingtaferelen verwachten…
- Wat is je relatie tot een persoon? Op basis van je reactie ten opzichte van een account (likes, comments…) bepaalt Instagram je relatie tot een persoon. Hoe ‘persoonlijker’ je relatie, hoe meer kans dat je deze posts niet zal missen.
- Hoe actueel is een post? Niet alleen chronologie telt hier, maar ook de verhouding van je post tot wat er speelt in de wereld. Sneeuwfoto’s in de zomer? Niet actueel. Sinterklaas in januari? Niet relevant. Met hashtags en contents kan je inspelen op hot topics.
- Hoe vaak open je Instagram? Door ervoor te zorgen dat je telkens nieuwe content te zien krijgt, werkt Instagram slim in op je FOMO (Fear of Missing Out).
- Hoeveel mensen volg je? Als bedrijf op Instagram is niet alleen wat je zelf post relevant, maar zeker ook wie je volgt. ‘Sociaal zijn’ is de vereiste voor succes op social media. Volg accounts die relevant zijn voor je branche en laat in de comments zien dat je kennis van zaken hebt.
Wil je graag Instagram inzetten voor jouw bedrijf zonder dat het een al te tijdrovende bezigheid wordt? Vraag dan onze social media workout aan via hallo@con-text.be!