Kerk of merk?

Kerk of merk?

That is the question!

Nu de kerk op zondag uit onze weekkalender is geschrapt en slechts sporadisch nog eens in onze agenda aan bod komt voor rituelen, is er een geloofshiaat ontstaan.  Het verlangen naar rituelen, houvast, geloof en hoop is universeel menselijk.  Al een aantal decennia wordt dit gat opgevuld door merken.  Merken die niet alleen staan voor een product, maar ook een levensstijl en soms zelfs een levensvisie verkopen.  Uit onderzoek blijkt zelfs dat ongelovigen of niet-kerkgangers gevoeliger zijn voor merken.

‘Branding’ is daardoor in de marketing een rijzende ster.  Zeker een hype en modewoord, maar tegelijk ook een uitdaging en opportuniteit voor elke onderneming.  Branding kan je zien als het complete visuele en communicatieve plaatje van je merk: je logo (dat niet alleen mooi moet zijn, maar liefst ook je toont wat je verkoopt en wat je missie is), je kleuren en lettertypes die je kiest, de stijl die je uitstraalt in mailings en op social media,…  Een huisstijl is dus vast en zeker het startpunt.  Het moet liefde op het eerste zicht zijn: de kleur en stijl moeten je aanspreken.  Stel dan de juiste vragen: wat straalt het uit?  Welke associatie maak je?  Check bij een groepje goed uitgekozen mensen (lees: divers, fans en onbekenden) wat zij ervan denken.

Hou er rekening mee dat je onderneming groeit en verandert in een steeds evoluerende wereld en dat je op termijn aanpassingen zal doen en keuzes zal maken.  Laat jouw naam en huisstijl dat toe, zonder meteen een stijlbreuk te veroorzaken met wat was?  Laat je dus niet meteen verleiden door modekleuren of een hippe stijl.

Een voorbeeldje: de laatste jaren is het trendy om een korte krachtige naam te verzinnen die meteen zegt wat je doet en dat ook meteen in robuuste letters op je gevels te etaleren.  Denk: Bar, Bakker, Kroeg,… Absoluut origineel en in het oog springend de eerste keer dat je dat zag, maar quasi onvindbaar op het wereldwijde web, want hoe vind je die Bar in een zee – wat zeg ik: een oceaan – van bars?

Of wat te denken van alle kinderwinkels die Fred & Ginger achterna gaan?  Fo en Fie, Jules en Juliette,…  Alle populaire kindernamen passeren de revue.

Zoek je inspiratie op het web en in de straten, maar ga vooral te rade bij jezelf.  Er is geen product of dienst zo innovatief dat je geen concurrenten hebt, dus maak het verschil door jezelf te zijn.

‘Your brand is what people say about you when you’re not in the room’ (Jeff Bezos)

Het is niet altijd duidelijk voor jezelf wat men denkt over jouw onderneming, dus test en check: durf te vragen aan je klanten, check bij je vrienden, maar vraag het ook eens aan de bakker om de hoek.  Elke visie geeft jou een andere kijk en een volledigere kijk.

con-text wil graag ook jouw klankbord zijn: een nieuwe kijk op jouw uitstraling.  Wij geloven rotsvast in context: jouw kernboodschap wordt gelezen door een bril van juist gekozen woorden en formuleringen, lettertypes en kleuren, foto’s en illustraties.  Zorgen dat deze bril altijd de juiste lenzen heeft, dat is branding.

Need numbers?

Research: 65 minuten

Copywriting: 29 minuten

Editing en lay-out: 23 minuten