Write drunk, edit sober
Inspiratie, er zijn al heel wat woorden aan vuil gemaakt… (en wellicht ook een hele hoop niet, door diegenen die geen inspiratie hadden)
Sommigen zweren dat er zoiets bestaat als een writer’s block. Anderen verwijzen het naar het rijk der fabelen als een excuus voor hen die niet beginnen.
‘Begin’ is misschien wel de allerbeste tip als je iets wil schrijven. Of het nu een brief is, een blogpost of een roman, stop met staren naar die flikkerende cursor en start gewoon. Het voordeel van het digitale tijdperk is dat je alles net zo makkelijk weer wist. Schrappen en redigeren is net zozeer een onderdeel van schrijven als de woorden op papier zetten.
Write drunk…
Deze tip van Ernest Hemingway kunnen we best niet al te ernstig nemen.* Een drupje alcohol maakt de tongen losser en misschien je pen ook vlotter. Vakjargon wordt al eens makkelijker achterwege gelaten en dat is niet noodzakelijk negatief. Integendeel, veel teksten worden leesbaarder als je afstapt van vakspecifiek taalgebruik.
In tijden zonder gezellige bruine kroegen die de perfecte mojito serveren, mis je eveneens de vluchtige contacten in de bar. Vlagen van inspiratie ontstaan meestal niet in afzondering, maar zijn verweven met onze relaties en aangestoken door wat we zien of meemaken. Ook de communicatie over je onderneming of bedrijf is een interactie met de wereld rondom jou, met je klanten en collega’s. De veranderde omstandigheden van het laatste jaar hebben ons allemaal beïnvloed, dus laat dat zien.
Je bent bovendien niet enkel afhankelijk van plotse opflakkeringen van inspiratie. Ideeën kan je sturen. Maak daarom een lijst met thema’s waar je telkens je content kan aan ophangen. Een aantal van die kapstokjes zijn universeel inzetbaar voor elke onderneming: een (nieuw) product of dienst in de kijker zetten, een kijkje achter de schermen, je team voorstellen,… Leg linken met onderwerpen die je aanbelangen. Via hashtags kan je op LinkedIn of Instagram volgen wat men erover zegt. Via Google Alert blijf je op de hoogte van thema’s op het net.
Edit sober!
Zet nadien een frisse blik op en schrap en herschrijf. Voorzie de nodige tijd voor een tekst. Een dagje rust na het schrijven, laat je toe om daarna de foutjes, gedachtesprongen of verkeerde formuleringen er snel uit te halen. Bij twijfel vraag je een tweede opinie. Een absolute must voor lange teksten en sleutelstukken over je bedrijf. Een buitenstaander biedt net die andere kijk die je soms nodig hebt om de tekst bij te schaven.
Ons advies:
Dronken schrijven is niet zo’n goed idee. Doe je het toch, blijf dan offline, want fouten zijn snel gemaakt!
Nuchter redigeren is echter wel solide raad. Lees na, durf schrappen en herschrijven. Dit is de gouden tip voor een goed eindresultaat.
*Bronnen zijn het oneens of Hemingway dit werkelijk zou gezegd hebben…