
Schrijf naar je klant, niet over…
In je gesprekken met klanten voel je je vast in je nopjes. Je spreekt hem of haar rechtstreeks aan, je beantwoordt vragen, je legt uit hoe jij je klant kan helpen. Een gesprek is eigenlijk maatwerk. Dat kan je als de beste, het is jouw expertise. Wanneer je een boodschap naar je klanten neerschrijft – voor een nieuwsbrief, een flyer -, is dat eigenlijk net hetzelfde, ook al is schrijven misschien minder evident. Toegegeven, schrijven is een stapje minder rechtstreeks of direct, want je spreekt niet één klant aan, maar allemaal. En je krijgt niet onmiddellijk reactie of feedback. En hoe begin je eraan? Goed nieuws: er zijn een paar eenvoudige schrijftrucjes die je over de drempel helpen. Bijvoorbeeld, zodat jij het gevoel krijgt dat je die ene klant wél rechtstreeks aanspreekt. En weet je wat? Je klant zal hetzelfde gevoel krijgen.
Maak je een flyer? Schrijf er dan niet in “we hebben een onweerstaanbaar aanbod voor onze klanten”. Wel “voor jou”. Dat mag zelfs en liefst in het enkelvoud: “voor jou” is beter dan “voor jullie”, want anders heeft je lezer nog steeds de neiging te denken dat je anderen bedoelt. Zorg dat je (potentiële) klant zich persoonlijk en exclusief aangesproken voelt. Dat schept een band, zoals in een échte dialoog.
Een variant op deze regel is dat je altijd redeneert vanuit de klant. Spreek dus niet altijd vanuit de “ik” of “wij”-vorm. Varieer “Wij leveren je bestelling overmorgen” met “Je krijgt je bestelling overmorgen”. Dat betekent helemaal hetzelfde, maar je zet je klant letterlijk en figuurlijk voorop. En dat werkt! De klant is koning.
Spreken en schrijven, het ìs niet hetzelfde, dat is waar. Maar hou een gesprekspartner voor ogen, ook al zit je alleen voor je pc of laptop. Je zal merken dat je tekst beter in de plooi valt. Voor jou en je klanten.
Ps. Probeer verder wel zo correct mogelijk standaard Nederlands te schrijven. Eenvoudige zinnen, maar schrijftaal. Daar zijn opnieuw middeltjes en trucjes voor, die je schrijfwerk vergemakkelijken. Bijvoorbeeld: één idee per zin. Meer schrijftips in volgende blogs.